Wokół nas nieustannie odbywa się gra rynkowa. Jej uczestnikami są podmioty rynku, czyli firmy produkujące dobra. Wykorzystują skomplikowane strategie, które mają prowadzić do osiągnięcia celu oraz misji przedsiębiorstwa. Celem producenta z reguły jest zdobycie klientów, a więc gracze rynkowi (producenci) działają na szerokim polu robiąc wszystko, aby konsumenci wybrali ich produkty. Wykorzystują do tego działania z zakresu marketingu, a więc promowania swoich produktów poprzez reklamę, odpowiednie opakowanie, które zwróci uwagę na produkt czy odpowiednie zarządzanie jakością. Ostatnie zagadnienie związane jest ze osiągnięciem właściwości produktu, które spełnią wymagania klientów. Z drugiej strony mamy konsumentów. Działanie jednych i drugich daje nam mechanizm rynkowy, czyli relacje pomiędzy popytem i podażą. Odpowiedni poziom obu tych wartości pozwala na osiągnięcie równowagi rynkowej. Możliwe jest to poprzez ustalenie ceny równowagi. Równowaga rynkowa to nic innego jak równość podaży i popytu. Czyli na rynku znajduje się dokładnie tyle danego produktu, ile konsumenci chcą nabyć. Taka sytuacja jest czysto teoretyczna, jednak często sytuacja na rynku jest bliska osiągnięcia równowartości popytu i podaży. Pojęcie równowagi rynkowej wcale nie musi być pożądane społecznie, ponieważ ustalona cena równowagi może być zbyt wysoki dla znaczącej części społeczeństwa.
Jak działa mechanizm rynkowy

Leave a Reply