Każdy początkujący przedsiębiorca popełnia błędy i dotyczy to również osób rozpoczynających z prace w e-biznesie, czyli z wykorzystaniem technologii teleinformatycznych. Są jednak pomyłki powszechnie znane, których poznanie pozwoli na samym starcie ich nie popełniać. Wycenić produkty jest stosunkowo łatwo, gdyż zna się koszty ich produkcji i dystrybucji. Natomiast z wyceną usługi sprawa się komplikuje. Właściwa ich wycena to już połowa sukcesu, dlatego należy poświecić jej trochę czasu. Należy wziąć pod uwagę ilość godzin jaką pracujemy, a także wszystkie poniesione koszty, zarówno bezpośrednie i pośrednie. Dobrze jest się również przyglądnąć kosztom usług proponowanym przez konkrecyjne firmy, zwłaszcza na początku, by przekonać klientów do własnej firmy. Oczywiście ważne jest właściwe zabieganie o sprzedaż. Nawet najbardziej atrakcyjny produkt nie sprzeda się sam. Należy poznać tajniki sprzedaży lub zatrudnić sprawdzonego sprzedawcę. Kolejnym błędem jest przyjmowanie zleceń bez podpisanej umowy. Wiadomo, jako świeżo upieczony przedsiębiorca chcemy się wykazać i pozyskać nowych klientów. Jednak umowa jest zabezpieczeniem należytego wykonania usługi także od strony klienta. Nie należy inwestować w zbyt zaawansowane i skomplikowane systemy operacyjne. Zaopatrzymy się na początek w prosty, a w miarę rozwijania działalności dopasowujmy go do naszych potrzeb. I na koniec, nie trzymajmy się kurczowo raz napisanego biznesplanu. Będzie on nieprzydatny w przypadku, gdy zmienia się uwarunkowania makroekonomiczne, istotne przepisy prawa regulujące nasza działalność czy inne czynniki zewnętrzne.
Jak nie popełnić pomyłek przy zakładaniu e-biznesu?

Leave a Reply